Anmeldelse: Ed Sheeran i Boxen

Diana Bach Bak anmelder koncerten med Ed Sheeran i BOXEN 1. april 2017

Vi havde glædet os lææænge….

– der var det nemlig vores tur til at få børnene passet og – Ingen fodboldsnak, – ingen børnesnak… Bare voksentid… 😉 – sammen med selveste ED SHEERAN i Boxen …- hele Danmarks Jyske Bank Boxen – den box os (midt-) jyder er stolte af  – og de andre misundelige over… 😉  Jeg bliver i hvert fald imponeret gang på gang af den. Men den store forskel er vel blot, at der er én mand med så stor handlekræft; Georg Sørensen, sammen med en masse andre mennesker bag sig, som bare tænker og tør noget større end andre. Tænk at få selveste ED SHEERAN til en forholdsvis lille plet på Danmarks kortet… helt ude på heden… – Et navn som alle gerne vil høre,  ikke kun fordi man tænker; “Shit hans sange kan man synge med på… Men fordi det er lige på et tidspunkt, hvor han gennem længere tid har ligget -og stadig gør- nr. 1 på verdens listen. En liste hvor man endda finder flere af hans sange. – Det er da at tænke og turde, hvis man kan trække i sådan en kunster på det allermest hotte tidspunkt.

Men det der imponerer mig er nu mest de rammer, der er skabt. Uanset hvor stort og hvor store navne de har tiltrukket, når jeg har været der – Så har jeg aldrig nogen sinde stået i kø nogen steder… Måske max 8 min udenfor – og det gør jeg gerne, for at sikkerheden kommer i top.

Men aldrig indenfor – og hvem har ikke gået glip af mange dyrebare minutter  – ja måske kvarterer af en koncert eller arrangementer – hvis man lige skal tisse eller hvis det er éns tur til at købe drikkelse… ??. Her har de bare formået, at have nok af dygtige folk, ressourcer og faciliteter til man altid kan komme lige til …. Er jeg den eneste, der er af den oplevelse 🙂 ???

Denne gang oplevede vi, den summen af liv og glade mennesker, der var udenfor inden dørene åbnede. Folk stod i en kø, som fulgte rundt om Boxens skarpe kanter.

Nogle havde sovet ude foran, bare for at sikre sig på at komme så tæt på den nok mest hotte navn lige pt. Så der var små lejre og folk spillede på guitar og sang i grupper og solen skinnede.

Det hele gav gav bare prikken over I’et, til alle os der var ved sprænge af forventninger og spænding.

Starbucks-fyren

Forventninger og spændinger, som jeg tror kom ud af kroppen på alle i hele den udsolgtes Box, på det tidspunkt, hvor alt blev mørkt og hele salen udbrød et kæmpe HVIN så højt, at det kunne mærke helt inde i kroppen. – OG SÅ STOD HAN DER….. Helt fuldstændig mutters alene og åbnede op med en sang – (Castle on the hill)  der hurtig blev overdøvet af en hel sal der sang med… med en sal fyldt med der der har erstattet lighterne -nemlig lommelygten fra folks mobiler – Se det er virkelig noget der kan give mig kuldegysninger… Det er netop lige det, man ikke kan få med, når man ikke høre sangene live…. Når han stod der, kunne jeg ikke lade være med at sidde og smile og tænke “Starbucks fyren” Til de af jer der har set “Bridget Jones 3” ved hvad jeg mener… 😉  Her beder  hun og en veninde, – lidt halv fulde – en fyr de mener før at have set i starbucks – tage et foto af dem med alle kendiserne i baggrunden i et VIP- telt. Bagefter opdager de jo så netop denne “Starbucks fyr” er Ed Sheeran, da han står på den store scene og giver den gas. – og jeg kan fuldt ud sætte mig ind i dem, for når man kigger på ham…. virker han jo netop som den mest jordnære fyr, som egentlig bare gerne vil hygge sig med lidt musik, uden helt at sætte sig selv i fokus. Så måske det var det der gjorde, at jeg bare blev så opslugt og imponeret over, at han hele koncerten bare stod der bare helt alene med sin loop-pedal (- hvilket jeg stadig ikke helt forstår kan lade sig gøre ;)), med sine tattoo dækket arme, og en guitar der blev skrifte efter hver sang… Men han virkede fuldstændig upåvirket – og man kunne virkelig mærke, hvordan han ville gøre alt for netop at give alle os en oplevelse… – og han havde bare hele salen i sin hule hånd.

Når jeg tænker tilbage på en af de vildeste oplevelser jeg har haft i Boxen var det til Jay-Z & Kanye West… da hele salen i alle 5 xtra numre kastede armene op og ned i takt…

Men det toppede denne lille mand lige og allerede ved 4. sang startede hele salen i takt med at kaste den ene arm op og ned – hvilket så så vildt ud, med spotslys der kørte frem og tilbage over hele salen

– ikke bare på de stående på gulvet med også de “siddende” rundt om var revet fuldstændig med.

Tættere på

På et tidspunkt, måtte vi bare tættere på scenen, så gik ned og kom så tæt på, at jeg næsten lige kunne ane, hvad hans tattoos forestillede uden at kigge på skærmene – også her var folk bare glade og smilte,  når man lige sneg sig ind i mellem for at komme længere frem. Jeg spurgte på et tidspunkt kvinden foran mig, om de havde stået i kø længe – hvor hun svarede siden kl. 10 –  Altså 12 timer forinden… 😉  Så når man på MCH’s hjemmeside inden koncerten under KØ, kunne læse, at de anbefalede alle koncertgæster, at få en god nats søvn inden de stillede sig i kø til koncerten foran Jyske Bank Boxen… Så tror jeg virkelig, at de mener det på flere måder, for der er tænkt så meget i gode oplevelser og detaljer i disse rammer, at alle folk bare er glade og i festhumør… Så ønsker man at komme tæt på så kan det også være muligt – uden sure miner som man ellers plejer at blive mødt af til koncerter. Men vil man helt frem og rører sådan en verdenstjerne, så kræver det nok, at man tage soveposen med – Men som manden min sagde – lige nøjagtig til denne koncert, ville han gerne have været én af dem der havde gjort det. For den kære Hr. Sheeran er virkelig én af bedste levende musiker, ikke bare hans sange er hits – han kan synge, rappe, lave musik alt imens han står helt alene på en scene på en måde, hvor hans overskud viser, at han bare vil underholde og ligge fokus over på alle os i salen….  Han er bare VILD…

Så igen forlod vi Boxen med et kæmpe smil og med den vildeste oplevelse i bagagen, som uden tvivl fra nu af, vil strømme frem i billedelige minder hver gang vi hører en af sangene. – Håber virkelig at “Starbuck fyren” en gang igen vil besøge heden… 🙂

Skrevet af Diana Bach Bak

Diana Bach Bak er blogger, gift med Kristian og mor til to. Du kan følge hende på bachbak.dk

Kulturen syder og bobler i Herning. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med.