Kunst i Herning
Her kan du læse mere om kunsten i Herning
Herning Kommune er fuld af kultur og ikke mindst kunst i det åbne rum. Her kan du se nærmere på nogle af de skulpturer, som du kan passere i det daglige. Klik på navnene på de enkelte kunstværker for at læse mere om dem.
#1 Indsnit
af Bent Sørensen, 1982
”Indsnit” er på mange måder en typisk skulptur for den bornholmske billedhugger og maler Bent Sørensen. Skulpturen består af jern og granit, hvilket var nogle af hans foretrukne arbejdsmaterialer. Sørensens skulpturer indeholder ofte en skarphed og er statiske, men har dog også geometriske og åbne elementer i sig. Netop denne skulptur rummer en fin detaljeringsgrad, og skaber på trods af sine hårde kanter et interessant geometrisk og sammensat billede.
#2 (Uden titel)
af Christian Lymann Hansen, 1972
Christian Lymann Hansen var oprindeligt naturalistisk maler, men det ændrede sig da han blev assistent til kunstner Poul Gadegaard. Sammen lavede de udsmykningen til Angli-fabrikkerne i Herning med både store abstrakte malerier og møbeldesign. Siden hen har han lavet flere forskellige værker til Herning. Netop skulpturen uden titel er sigende for kunstnerens stil, hvor forskellige geometriske enheder til sammen danner nye former.
#3 Fuglen
af Erik Heide, årstal ukendt
Erik Heide er uddannet inden for maleri og grafik, men har siden slutningen af 50’erne udelukkende arbejdet som billedhugger. Han er en af landets mest væsentlige kunstnere, når det kommer til udsmykning af kirker. Landet over kan man i flere kirker opleve hans rustikke former i både altertavler og kors. Udover kirkekunsten interesserer Heide sig også for dyreformer, som fuglen i granit blandt andet er et forenklet billede på.
#4 Stenbukken
af Ole Christensen, årstal ukendt
Ole Christensen var en sjællandsk kunstner, der allerede som 19-årig i starten af 50’erne kastede sig ud i stenhuggerkunsten. Igennem sit virke har han arbejdet gennemgående med modsætninger; tyk overfor tynd, stor overfor lille og ikke mindst feminine og bløde former overfor maskuline søjler. Stenbukken er et typisk feminint værk på grund af sine bløde kanter, den buede form og polerede overflade, der nærmest indbyder til at køre hånden henover den.
#5 Tegn 2
af Ole Christensen, 1983
Ole Christensen var en sjællandsk kunstner, der allerede som 19-årig i starten af 50’erne kastede sig ud i stenhuggerkunsten. Igennem sit virke har han arbejdet gennemgående med modsætninger; tyk overfor tynd, stor overfor lille og ikke mindst feminine og bløde former overfor maskuline søjler. Tegn 2 er et typisk feminint værk på grund af sine bløde former. Den har tydelige træk til fælles med værket Stenbukken, der også er placeret i Herning. Skulpturen er formet i granit og udhugget på en måde, der tillader stenens karaktertræk at skinne igennem.
#6 Skyggen af en hund
af Erik Heide, 2004
Erik Heide er uddannet inden for maleri og grafik, men har siden slutningen af 50’erne udelukkende arbejdet som billedhugger. Han er en af landets mest væsentlige kunstnere, når det kommer til udsmykning af kirker. Landet over kan man i flere kirker opleve hans rustikke former i både altertavler og kors. Udover kirkekunsten interesserer Heide sig også for dyreformer, hvilket Skyggen af en hund er et billede på. Skulpturen er skabt af støbejern, men har på trods af sit hårde og robuste materiale en enkelthed over sig. Udover denne skulptur, har Herning Kommune også glæde af skulpturen Fuglen samt monumentet over Jens Vejmand fra Heides hånd.
#7 Seated Woman
af Henry Moore, årstal ukendt
Seated Woman er en bronzeskulptur af kunstneren Henry Moore. Skulpturen blev i 1987 doneret til byen af Mads Eg Damgaard. Med valget af Henry Moore, har Damgaard beriget byen med et værk med international karakter. Henry Moore har været med til at skabe det 20. århundredes forståelse af, hvad skulpturer er. Både krops- og kvindefiguren går igen i mange af hans værker, der er udstillet i blandt andet Danmark, Tyskland og USA.
#8 (Uden titel)
af Willy Ørskov, 1970
Willy Ørskov stammer fra Århus, men bosatte sig i 50’erne i Sverige. Siden hen vendte han tilbage til Danmark, og udarbejdede ved siden af sine skulpturer også en samtidig skulpturteori. Ørskov var meget interesseret i både processen og materialet, men også i hvordan skulpturer kunne forstås og ses i samspil med deres omgivelser. Bronzeskulpturen er et hovedværk i Ørskovs række af værker, og kan med sine store former, der blander det hårde og bløde, uden problemer spille op i mod byens facader og liv.Værket af skænket af Real Kredit Danmark i 1997.
#9 Livsglæde
af Børge Jørgensen, 1978
Livsglæde er et typisk værk for skulptøren Børge Jørgensen. I sit tidlige virke arbejdede Jørgensen meget i granit, men havde et grundlæggende ønske om at skabe værker i et lettere tilgængeligt materiale. Han skiftede derfor i slutningen af 50’erne over til pladejern. Siden hen udviklede det sig til stål og glas i forskellige relieffer og skulpturer, der skaber en spændende materialekontrast. Jørgensen har et ønske om, at skulpturer fra hans hånd skal spille sammen med deres omgivelser. Med en vekselvirkning mellem lethed og tyngde samt skarpe og bløde flader, ønsker Jørgensen af give udtryk for noget livsbekræftende, som titlen også hentyder til.
#10 Column
af Ingvar Cronhammar, 2009
Column blev skænket til Herning Kommune af Mediehuset Herning i forbindelse med Mediehusets 140 års jubilæum. Søjlen er 7 meter høj og opdelt i 12 buer med lysstriber i mellem. I belægningen ud for søjlen er der indlagt 12 stålstriber, der indfanger søjlens lys. Hvert minut skifter et rødt lys fra en bue til en anden, og på 12 minutter kommer den altså hele vejen rundt om søjlen. Navnet Column har en splittet betydning – både det engelske ord for søjle og avisklumme. Netop derfor knytter den bånd til sin placering foran Mediehuset. Cronhammars værker indeholder ofte elementer, der relaterer sig til tiden, og her er Column ingen undtagelse. Det skiftende lys signalerer at tiden går, og minder forbipasserende om, at vi alle har en deadline, som vi ikke kan slippe uden om.