En tur på udstillingen “Henning og Heerup International”
Lørdag d. 2. april åbnede Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum udstillingen ’Henning og Heerup International’. Derfor har vores blogger Thea Lindberg været en tur ude at se udstillingen og høre om baggrunden for udstillingens kunstnere Carl Henning Pedersen og Henry Heerup.
Udstillingen kan opleves fra d. 2. april – 23. december 2022 på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum.
Inden vi kunne gå ned og se værkerne, blev vi introduceret til udstillingen med forskellige taler. Her var der blandt andet åbningstaler fra Hernings borgmester Dorte West, Christian Handberg som er kunsthistoriker samt Lotte Korshøj, som er museumsleder.
Her hørte vi både om selve udstillingen og om vejen til, hvordan udstilling er kommet til. Vi hørte også om samarbejdet mellem Heerup og Henning. Det indebar både, hvordan man ser på det nu, men også hvordan man så på det i 1962. Der har skullet være en hel del forskning til for at få denne udstilling på plads, da der har skullet samles en masse viden til emnet.
Efter vi havde hørt om selve udstillingen og var blevet budt velkommen, kunne vi tage et glas vin eller gå ned og se udstillingen med det samme.
Hvad gør udstillingen speciel?
Udstillingen ’Henning og Heerup International’ tager afsæt i deres repræsentation af Danmark på verdenskunstens hovedscene, Venedig Biennalen, i 1962. Venedig Biennalen ses som en af kunstens vigtigste begivenheder.
Man ser på udstillingen som et indblik i dansk selvforståelse samt omverdenens blik på ’danskhed’ i 1962. I dette år blev deres repræsentation på Venedig Biennalen beskrevet som ’ukunstlet’ og ’folkelig’ og spejlede væsentlige idealer i efterkrigstidens Danmark. Dette var idealer om det folkelige og anti-elitære, hvilket er et ideal, der i samtiden er eftertragtet i Danmark og verden over.
Udstillingen undersøger blandt andet også, hvorfor Carl-Henning og Heerup vakte stor interesse, da de i pressen blev kaldt for et ’umage par’.
Hvorfor vakte de to danske kunstnere stor interesse internationalt? Var det fordi, at Heerup er set som en meget ekstrovert kunstner, som blandt andet har tegnet sig selv som en nisse og nærmest er en form for gøgler? Mens Carl Henning er langt mere stille og introvert?
Det kunne også være mødet med Heerup, som performer sin kunstneridentitet som en nisse på en cykel med dannebrog i nissehuen, og Carl-Henning som indtog ’parnasset’ med hans fantasikunst, som har evnen til at kunne tale til alle mennesker på tværs af tid og sted.
Netop samarbejdet mellem Carl-Henning og Heerup har vi spurgt 3 besøgende om i videoen herunder.
Når du ser udstillingen, bliver du mødt af en stor grøn væg med ’Henning og Heerup International’ på samt noget info omkring udstillingen.
Når du går videre ind mod rummet, ser man noget træ, som danner en ramme om udstillingen, hvorpå der står Danmark.
Her kan man allerede fornemme, hvad udstillingen skal rumme, og min hjerne begyndte automatisk at lede efter ’danskhed’ i billederne og skulpturerne, og hvad og hvordan dette kunne repræsenteres både i 1962 og i 2022.
Man kunne fornemme, at værkerne satte tanker i gang hos folk, da museet summede af stemmer, som talte om værkerne, og hvad det mon kunne repræsentere, eller hvad de synes var specielt flot.
I udstillingen er der både fine billeder af Carl Henning og flotte skulpturer af Heerup, som udfolder sig og giver liv til det hvide og oplyste rum.
Da udstillingen udkom, sagde man, at det var en hel Henning og en halv Heerup, og derfor har museet fået udstillet malerier malet af Heerup. Med det blev der gjort op med dette, og udstillingen er nu både en hel Henning og en hel Heerup.
Udover dette har museet lavet en film omkring samarbejdet og udstillingen, som man har mulighed for at se på udstillingen. Dette giver et godt fundament af viden, når man går rundt og ser udstillingen.
Foto: Thea Lindberg
Tekst: Thea Lindberg
Video: Thomas Rask