Mombie – Et kig ind i den moderne familie

Mavepuster tæt på mål

Team Teatret slukkede alle lamper i går, blot en uge før stor premiere

“Sikkerhed, sundhed og hinandens ve og vel må komme i første række og veje tungere end kunsten.”

Sådan siger teaterleder Dorthe Bébe, efter hun i går var nødt til at bede alle medarbejdere på Team Teatret om at pakke ned og gå hjem.

“Det er en meget mærkelig situation at stå i. Ikke mindst fordi vi var en uge fra premieren på Mombie, et helt fantastisk stykke, men scenekunst produceres af mennesker og ses af mennesker, så her hvor vi står i processen kan intet virtuelt vidundermiddel tages i brug,” siger teaterlederen.

På et møde torsdag middag bad hun alle skuespillerne og hele det kunstneriske baghold på produktionen af Mombie om at pakke rekvisitter, kostumer og alt andet sammen og gå hjem.

“Vi kan ikke forsvare at fortsætte. Vi er mennesker der mødes, er sammen og agerer tæt på hinanden. Når regering og myndigheder fortæller os, hvor alvorligt det er, må vi bakke op og holde afstand,” siger Dorthe Bébe.

Hun bad hele holdet gå hjem og bruge tid på lagre alt det, der rumsterer i hjernen så tæt på en premiere.

“Det er vigtigt at gemme det, for selv om vi lige nu må skubbe det til side, er der slet ingen tvivl om at Mombie skal have premiere, leve og vises for rigtigt mange. Det er en god fortælling og en væsentlig historie om, hvor svært det er at balancere, både som kvinde og som mand i et moderne familie- og arbejdsliv. Lige nu kan vi ikke sige præcis hvornår, men vi kommer helt sikkert til at vise det frem,” siger teaterlederen.

Der har på forhånd været ganske stor interesse for Mombie, men alle, der har købt billetter til forestillingen har fået besked. Kunderne har mulighed for at lade købet bliver stående som et tilgodebevis på en kundekonto, så billetterne kan bruges, når forestillingen tages op igen. Det er dog også muligt at få refunderet købte billetter.

  • Alex Quottrup

Hvordan får man den moderne familie til at fungere? Hvor meget bliver man nød til at prioritere? Kan det lade sig gøre både at være nærværende forældre, at have en karriere, et godt parforhold og tid til sig selv? Mombie er et surrealistisk teaterstykke om den moderne familie, som har premiere på Team Teatret den 19. marts. Her kan du se et bud på, hvordan man som ny forælder ikke skal gøre.

Forberedelserne til Mombie er i fuld gang på Team Teatret. Teaterstykket handler om to nye forældre, som overraskes af, hvor hårdt forældrelivet er. Stykket starter ved graviditeten.  Derefter udforskes familielivet i det abstrakte univers på de lyserøde bakker.

Hovedpersonen er moren. Hun er en karrierekvinde og en feminist, og hun er fast besluttet på ikke at skulle ændre sin måde at leve på, bare fordi hun nu skal til at være mor. Sammen med hende på scenen er hendes alterego. Alteregoet er et billede på den indre dialog. Hun udtrykker hovedpersonens indre konflikt og konfronterer hende med virkeligheden, når hendes tanker og forventninger bliver for flyvske.

Billeder fra prøve på Mombie.

Problemer i parforholdet og skænderier med svigermor

Hovedpersonen giver sig i kast med at håndtere konflikterne, der opstår med sin mand, sin svigermor og sig selv. En god kemi mellem karaktererne gør, at konflikten kan udvikles og vises med humor. Det er konflikter man genkender, uanset om man kender til de specifikke problemer eller ej.

Alteregoet giver noget godt til stykket. Hun kommer med masser af energi, skæg og ballade og brud af den fjerde væg – altså at hun henvender sig direkte til publikum. Derudover kommer hun med kloge observationer og vittige kommentarer. Til tider kommer hun blot med dårlige idéer, som publikum bestemt sætter mere pris på end hovedpersonen gør.

Abstrakt, kreativt, surrealistisk

Universet er som sagt surrealistisk. Både konflikterne og hovedpersonens syn på dem, fremvises på unik og kreativ vis. Instruktør Anne Zacho Søgaard siger selv om valget af denne stil:

”Vi vil gerne prøve at lave en abstraktion over det her hjem og over det her feminine univers. Vi har valgt at lave det i det her landskab, hvor der er nogle enkelte referencer til et hjem – der er vaskemaskinen, der er dukkemøbler, der er et kæmpe toilet, så på den måde kan man godt se, at det er nogle fragmenter fra et hjem, men selve geografien er egentlig et bakket landskab, som man kan kaste sig rundt i, løbe rundt i, falde ned af bakker. En form for laboratorium hvor man kan iagttage de her mennesker kæmpe med livet.”

Surrealismen giver universet en spændende og unik effekt. Den abstrakte stil og alteregoet giver en god sammenhængskraft, så stykket ikke bliver for tungt eller kaotisk. Det gør at komplicerede problemstillinger kan diskuteres side om side med almindelige hverdagsproblemer.

Billeder fra prøve på Mombie.

Oprør mod konstruktioner

I det lyserøde univers ser vi hovedpersonens problemer med kvindens plads i samfundet. Hun ønsker at leve op til en vis rolle og at gøre det perfekt. Det handler med andre ord om konstruktioner af roller og hovedpersonens ønske om at leve perfekt op til dem. Som Anne Zacho Søgaard formulerer det:

”De konstruktioner vi laver i forhold til at tænke, at det er sådan her, vi bliver mest lykkelige, det tror jeg tit kan være en hæmsko for faktisk at blive lykkelig, fordi man har så store forventninger til, hvordan det her, det skal være.”

Netop konstruktionerne er et gennemgående tema. For at give et billede af disse konstruktioner, og hvor de er forskellige fra virkeligheden, bruges blandt andet dukken og dukkehuset. Det er især passende, at barbiedukken bruges, da Barbie kan ses som symbol på den perfekte kvinde, som kan det hele.

”Det der prinsessesyndrom, det tror jeg ligger meget i, hvorfor man tænker, at nu skal det blive perfekt. Der er sådan et legehus inde på scenen. Der er ligesom en lille miniature version af familien, som bliver brugt til at give noget kommentar.”

Mombie bindes flot sammen, så det kaotiske bliver overskueligt. Det er et lyst univers, der forholder sig til alvorlige ting med humor. Det er et stykke, som har noget for alle.

”Det er et stykke, der handler om et oprør imod de her forventninger og krav og forestillinger, der er om, hvordan et kvindeliv nu i 2020 skal se ud, og jo også et mandeliv. Det handler jo om begge køn, synes jeg.”

Oprøret mod konstruktioner er noget, vi alle forholder os til. Vi oplever alle, at der er forventninger til os fra os selv så vel som fra omverdenen. Hvordan vi finder vores plads imellem det, kan være svært. Det er derfor, det er vigtigt en gang i mellem at zoome ud og forholde sig kritisk til det. Det kan Mombie hjælpe med.

 

 

Læs mere og bestil billetter her.

Kulturen syder og bobler i Herning.Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med.

Felter markeret med * er påkrævet