Teams Teaterskole
Jeg har taget en snak med Amalie Mose Klitgaard, teaterskoleansvarlig på Teams Teaterskole. Skolen hed Herning Scenekunstskole indtil i 2017, hvorefter Team Teatret overtog, og det blev til Teams Teaterskole.
Team Teatret er et egnsteater både for Herning Kommune men også for Ikast-Brande Kommune. Teatret blev etableret tilbage i 1968, og dermed er Team Teatret det ældste eksisterende egnsteater i Danmark. Team Teatret har en mission om at skabe tidssvarende og debatskabende teater. Med hver eneste produktion ønsker de at udfordre publikum.
Man kan gå på Teams Teaterskole, fra 2. klasse, til 16+. Alle hold slutter af med at lave en forestilling. Det vil sige, at hvert halve år slutter et hold, og dermed er der en forestilling dér. Forestillingen som bliver fremvist er påvirket af, hvad holdet har lyst til, og hvad de finder interessant. Teaterskolen har et rekvisit- og kostumerum, hvor eleverne kan gå på opdagelse.
Teaterskolen har i indeværende sæson 90 elever.
Hvem kan gå på Teams Teaterskole?
Det kan alle fra 2. klasse og 16+ år gamle, det vil altså sige, at en bred målgruppe har muligheden for at gå på teaterskolen.Skolen rummer elever fra mange forskellige steder, for eksempel Herning, Ringkøbing, Holstebro, Lind, Ikast og Aulum.
Det koster 900 kr. for en sæson at gå på teaterskolen, og her får du 2 gratis forestillinger inkluderet, professionel hjælp til teater samt et godt og stærkt fællesskab. Teaterskolen tweens, teens og ældstehold får hver sommer muligheden for at være med til årets teatercamp.
På et kids hold er man omkring 10 på holdet, mens man på andre hold er omkring 13-14 stk. Det handler for skolen om at vurdere det enkelte hold, og i takt med dette finde ud af, hvor mange der skal være på dét hold. Det er vigtigt, at holdet danner trygge rammer for hver enkel person.
Hvad er Amalie Mose Klitgaards opgave for skolen?
Amalie er teaterskoleansvarlig og står for diverse opgaver omkring Teams Teaterskole.
Amalie har haft skoleklasser nede på Team Teatret til workshops og kunstneriske processer. Blandt andet har hun haft en 3. klasse, som arbejdede med forskellige workshops. Disse workshops blev brugt som inspiration til et endeligt professionelt teaterstykke. Hun har også lavet workshops og kreative processer med sygeplejersker og pædagogstuderende. Her er der fokus på lærings- og formidlingsaktiviteter.
Det er hende, som er tovholder på alle disse ting både i huset og udenfor huset for Teams Teaterskole.
Her er altså godt gang i forskellige projekter.
Ser man tit, at folk gør det for hyggens skyld, eller fordi de gerne på sigt vil være professionelle skuespillere?
Det er meget forskelligt fra person til person. For mange er det et nyt fællesskab, som er præget af diversitet, og som fungerer som et pusterum for mange mennesker. Det bliver for eleverne et rum, hvor man kan puste ud, mærke sig selv og hvor der også er plads til alle.
Skal man både gennemgå teori og praksis på skolen?
For det meste er det praksis, man går igennem på skolen. Dog kommer der mere teori på, jo højere op man kommer på holdet. Det er ikke meget, og teorien er meget reflekterende.
Det vigtige for skolen er, at der er et fundament af nærhed og tryghed. Det er et rum, hvor man må sige alt, men hvor man også skal forvente, at der kommer feedback på, hvad der er blevet sagt.
Hermed er skolen et sted, som fungerer som et frirum samt et rum, hvor man arbejder med sig selv og sine teaterkompetencer.